We zijn allemaal bekend met de tijdloze nummers zoals ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen en ‘I’d Do Anything For Love (But I Won’t Do That)’ van Meat Loaf. Deze nummers staan bekend om hun lange intro en speeltijd. Een aantal jaar geleden was het allemaal nog heel normaal. Nummers die 5 á 6 minuten duren of zelfs 12, maar tegenwoordig is dit bijna geen optie meer met de sterke invloed van streamingdiensten op de muziekwereld.

Vroeger kochten we massaal een album van een bepaalde artiest op een cd of zelfs een vinylplaat, maar tegenwoordig stappen we allemaal over op streamen. In Nederland is 71% van de inkomsten in de muziekwereld afkomstig van streamen. Het muziekaanbod dat je hebt doormiddel van zo’n streaming platform lijkt natuurlijk oneindig. We worden daarom steeds kieskeuriger in het kiezen van muziek en skippen sneller door naar het volgend nummer, omdat onze aandachtspanne kleiner is. Dat is erg jammer, want als artiest wil je natuurlijk de aandacht voor je muziek behouden (berg, 2019).

Voor artiesten is het lastiger om geld te verdienen doormiddel van streams. Dit komt doordat één stream pas meegeteld wordt na 30 seconden luisteren. Er worden dus allerlei manieren bedacht om luisteraars te behouden en zoveel mogelijk streams binnen te halen. Dit betekent ook dat er steeds meer afstand gedaan wordt van de lange intro’s. We zijn in 30 jaar tijd van 20 seconden lange intro’s naar 5 seconden gegaan. Dat is een daling van 78%. Ook zien we dat de titels van hedendaagse muziek steeds korter worden en dat deze sneller genoemd worden in het nummer (Crane, 2017).

Het voordeel van streaming is dat artiesten nu wel weten wie hun publiek is en hoe vaak er naar hun muziek geluisterd wordt. Dit laat weer zien hoeveel invloed de luisteraars hebben op het merk van de artiest, hun muziek en hun inkomen. We willen sneller en meer. Zo is onze database van MKB Muziek expres dynamisch en komen er dagelijks talloze muziekwerken bij. Want dit is nu hoe het werkt. En zo werkt het ook voor u.