Massaal verdrinkt de maatschappij in het steeds diepere zwarte gat dat Corona slaat in onze levens. Maar tijdens vergelijkbare laagconjunctuur van het welzijn van de mens in onze bestaansgeschiedenis, zorgt juist satire en (zelf)spot voor gedeeltelijke acceptatie van de situatie. Want omdat juist corona ons allen nu verbindt, gebruiken kunstenaars, cabaretiers, muzikanten en menig ander creatieveling sarcasme en een knipoog om weer een glimlach op ons gezicht te toveren.

Een top-10 overzicht van de meest opvallende muzikale corona-successen van eigen bodem:

  • Ali B ft. Poke & Judeska – Anderhalve Meter (12mln+)
  • Davina Michelle & Snelle – 17 Miljoen Mensen (8,5mln+)
  • Youp van ’t Hek – Wappie (2,3mln+)
  • Hans Teeuwen ft. Bjorgen – Lockdown Lul (1mln+)
  • Lubach ft. Merol – ik **** je op afstand (1mln+)
  • RoekOe – ’t Brabants Coronalied (700k+)
  • Philippe Geubels – Ik Dans Op De Wc (500k+)
  • Jochem Myjer – Irritatiefactortje 2020 (400k+)
  • Fokke Simons – Quarantaine (250k+)
  • Pater Moeskroen – Mondkapje (150k+)

En omdat corona ons zo beïnvloedt, luisteren we ook weer andere muziek. Het is dan des te vermakelijker dat oude platen van zolder worden gehaald en in een opmerkelijk verband weer nieuw leven worden ingeblazen.

Een overzicht van de 10 opvallendste corona-comebacks:

  • The Rolling Stones – Living in A Ghost Town (link)
  • MC Hammer- U Can’t Touch This (link)
  • Eric Carmen – All by Myself (link)
  • The Police – Don’t Stand So Close To Me (link)
  • Gloria Gaynor – I Will Survive (link)
  • Britney Spears – Toxic (link)
  • The Clash – Should I Stay or Should I Go? (link)
  • Phil Collings – In The Air Tonight (link)
  • Semisonic – Closing Time (link)
  • Alice Cooper – Schools Out (link)

Tot slot vinden we satire ook terug op andere manieren. Enkele opvallende:

  • De Speld – De 7 lekkerste recepten met wc-papier (artikel)
  • Streetart in Glasgow drijft de spot met Corona (artikel)
  • Misset Horeca – Van horecazaak naar kerkgenootschap (artikel)
  • De Duitse overheid – Satirische corona campagne (video)

De spot begint waar begrijpen eindigt. En wat is mooier dan de creativiteit die hierdoor wordt aangewakkerd?