We schuiven graag aan op een terras in de zon of we genieten van culinaire hoogstandjes in ons favoriete restaurant. Waar we ons settelen wanneer we een hap of drankje nuttigen, hangt af van van een aantal factoren. Het ligt voor de hand dat de kaart, de ambiance, het imago en natuurlijk de locatie een grote rol spelen. Maar bewust én onbewust is er nog een grootaandeelhouder: achtergrondmuziek.

”Om de eigen identiteit te benadrukken, is het van groot belang dat de achtergrondmuziek een onderdeel van het concept is”, schrijft Kobessen (Misset Horeca, 2019). Even de radio, YouTube of Spotify aanzetten is niet de oplossing. In hetzelfde artikel vervolgt Kobessen dat ”niets aan het toeval wordt overgelaten” bij het inrichten van de horecazaak. Maar muziek is daarin tóch vaak de ondergeschikte factor.

Naast raadzame do’s en dont’s in zijn publicatie, wordt toch vooral opgemerkt dat het belangrijk is goed stil te staan bij de keuze van de muziek: ”Het gebeurt vaker dat restaurateurs, hoteliers en cafébazen de gasten pijnigen door niet goed na te denken over wat de gast nou eigenlijk horen wil”, aldus Kobessen.

Ervaring maakte ons bij MKB Muziek wijs in de wereld van achtergrondmuziek in de horeca. Bij het inrichten van de speellijst, kijken wij vaak naar de achtergrond van de zaak: de menukaart, de website (en woordkeuzes), de locatie en uiteraard de doelgroep. Op basis hiervan maken wij een selectie die wij in overleg ook vaak toetsen. Want dáár gaat het toch echt om: feedback van hen over wie het gaat. Daar kunnen wij ons druk om maken, zodat de eigenaar meer tijd heeft voor zijn gasten.

Nieuwsgierig naar alle do’s en don’ts? Lees het volledige artikel hier.