Wel óf niet bekende muziek gebruiken?
Dat muziek werkt in een commerciële omgeving, is duidelijk. In mijn vorige blog schreef ik over de do’s en dont’s bij de keuze van genres in de speellijst. Maar wist u dat het afspelen van bekende muziek in uw zaak ook in uw nadeel kan zijn?
Hoe zit dat precies? Bekende muziek, ofwel commercieel uitgebracht repertoire, is er altijd en overal. Dat hebben wij niet altijd zelf in de hand omdat het net als de hoeveelheid reclame om ons heen, overal wordt toegepast. Zoals muziek in reclames, documentaires, bijzondere gelegenheden, en ja, ook achtergrondmuziek in winkels en horeca.
Volgens Levitin, hoofd van het Laboratory for Music Perception, Cognition and Expertise aan de McGill University te Montreal en auteur van „This is your Brain on Music‟ bezit muziek het vermogen om bepaalde emoties op te roepen en chemische processen in de hersenen te stimuleren die affiniteit veroorzaken. Met mensen, maar ook met producten. Het gebied waar deze waarneming verwerkt wordt, regelt namelijk ook de fysieke en psychische responsen op externe stimuli (Financial Times, 2008).
Een dergelijke sterke associatie kan zowel positief als negatieve aspecten hebben. Zo kan een bekend nummer doen denken aan liefdesverdriet of een andere negatieve gebeurtenis. Naast de muziek zelf, kan kan de artiest ook een negatieve associatie oproepen. Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook. Met als gevolg dat bekende muziek afleidt bij een cognitief koopproces. Het aankoopproces kan hierdoor als complexer worden ervaren.
Rechtenvrije muziek associeert niet snel met primaire negatieve of positieve ervaringen en is daardoor een veilige keuze. Maar bovenal, zonder afleiding, is rechtenvrije muziek een efficiëntere keuze voor het doel van achtergrondmuziek: de verkoop stimuleren. En dat klinkt weer bekend, toch?