‘’Dance like nobody is paying.’’ Dat was de zin die Spotify had gebruikt in hun nieuwe campagne om hun actie te promoten voor een 30 dagen gratis premium account. Echter kreeg deze slogan niet de reacties die het bedrijf verwacht had. Muzikanten zijn boos, omdat zij voor hun muziek ongeveer 340.000 streams nodig hebben om een minimaal loon te kunnen verdienen per maand (Variety, 2019).

Dat muzikanten en songwriters vaak onderbetaald worden is niks nieuws. Hun opbrengsten worden verdeeld over verschillende rechthebbende daardoor blijft er weinig over voor de muzikant. Je hoort steeds vaker dat de streamcultuur van nu veel invloed heeft op hun inkomsten. Zo heeft een muzikant op YouTube zelfs over 2,1 miljoen views per maand nodig om een minimaal loon te verdienen (Variety, 2019).

Muzikanten en songwriters strijden al jaren voor een eerlijk loon. Zo zijn er al meerdere petities en brieven geschreven met als doel om de royalty’s te verhogen. In 2022 zouden de royalty´s met 44% verhoogd moeten zijn. Hier ging Spotify niet mee akkoord. Spotify is zelfs van mening dat zij in 2018 te veel aan royalty´s hebben uitbetaald dit eisten zij daarom terug bij de muzikanten (Newsmonkey, 2019).

Opnieuw wordt er aan Spotify gevraagd of zij de royalty´s willen verhogen. Door de coronacrisis zijn alle evenementen gecanceld en is het voor muzikanten bijna onmogelijk om een minimaal loon te kunnen verdienen met het verdiensysteem die op dit moment gehanteerd wordt. Er wordt verzocht om de royalty´s te verdrievoudigen, al is de kans is vrij klein dat Spotify hier mee instemt (HLN, 2020).

Bij MKB Muziek doen wij dit anders! Wij werken met abonnementsprijzen waarvan 1/6e uitbetaald wordt aan alle muzikanten die de muziek maken waar u naar luistert in uw onderneming. Zo draagt u als klant een steentje bij aan een eerlijk loon voor de muzikant. Hoe meer ondernemingen kiezen voor MKB Muziek, hoe hoger de opbrengsten van de muzikanten. Dat is wel zo eerlijk toch?